regulamin |
REGULAMIN ORGANIZACYJNY POWIATOWEGO ZARZĄDU DRÓG I TRANSPORTU W ŁOWICZU
I. Postanowienia ogólne § 1. Regulamin Organizacyjny Powiatowego Zarządu Dróg i Transportu w Łowiczu zwanego dalej ?regulaminem? określa: 1. zakres działania i zadania Powiatowego Zarząd Dróg i Transportu w Łowiczu zwanego dalej PZDiT, 2. organizację PZDiT, 3. zakres działania kierownictwa PZDiT poszczególnych komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy. § 2. 1. PZDiT jest jednostką organizacyjną Powiatu Łowickiego. 2. PZDiT prowadzi gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej. 3. PZDiT wykonuje zadania w imieniu Zarządu Powiatu Łowickiego. 4. PZDiT wykonuje zadania powierzone przez Zarząd Powiatu Łowickiego, jako zarządcę dróg powiatowych wobec tych dróg na terenie Powiatu Łowickiego, jak i wobec dróg przyjętych przez Powiat Łowicki od innych zarządców w drodze porozumień. Zarząd jest w tym zakresie zarządem drogi w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych. 5. PZDiT jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników. 6. Siedzibą PZDiT jest miasto Łowicz.
II. Zadania Powiatowego Zarządu Dróg i Transportu w Łowiczu § 3 PZDiT powołany jest do wykonywania zadań Powiatu Łowickiego z zakresu zarządu drogami i prowadzenia gospodarki drogowej. § 4 Do zakresu działania PZDiT należy w szczególności: 1) opracowywanie projektów planów budowy, utrzymania, ochrony dróg i obiektów mostowych oraz ich finansowania, 2) opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej, 3) pełnienie funkcji inwestora, 4) utrzymywanie nawierzchni chodników, obiektów inżynierskich, urządzeń, zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą, 5) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu, 6) przygotowywanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju, 7) koordynacja robót w pasie drogowym, 8) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, na zjazdy z dróg, na przejazdy po drogach publicznych pojazdów z ładunkiem lub bez ładunku o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających wielkości określone w przepisach oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych, 9) prowadzenie ewidencji dróg i obiektów mostowych, 10) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych, 11) wykonywanie robót i interwencyjnych robót utrzymaniowych i zabezpieczających, 12) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników, 13) przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg, 14) wprowadzanie ograniczeń bądź zamykanie drogi i obiektów mostowych dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia, 15) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego, 16) sadzenie, utrzymywanie oraz usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zielenie w pasie drogowym, 17) wykonywanie czynności bezpośredniego Zarządu gruntów znajdujących się w pasach drogowych, 18) uzgadnianie tras i czasu zawodów sportowych, rajdów, wyścigów, zgromadzeń, pielgrzymek i innych imprez, które powodują utrudnienia ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny, 19) działania w zakresie zarządzania ruchem. III. Organizacja Powiatowego Zarządu Dróg i Transportu w Łowiczu § 5 1. PZDiT w Łowiczu kieruje Dyrektor. 2. Dyrektor PZDiT jest zatrudniany i zwalniany przez Zarząd Powiatu Łowickiego. 3. W czasie nieobecności Dyrektora zastępstwo pełni Z-ca Dyrektora lub osoba pisemnie wyznaczona i upoważniona przez Dyrektora PZDiT. 4. Czynności za pracodawcę wobec Dyrektora wykonuje Starosta. § 6 Zarząd Powiatu może upoważnić Dyrektora PZDiT: 1. do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności PZDiT, 2. do wydawania decyzji administracyjnych w sprawach z zakresu administracji publicznej należących do zakresu działania PZDiT. § 7 Obowiązki Dyrektora jako pracodawcy, obowiązki pracowników, zasady dyscypliny pracy oraz inne sprawy związane ze stosunkiem pracy określa Regulamin pracy PZDiT. § 8 W skład PZDiT w Łowiczu wchodzą następujące komórki organizacyjne: 1. Sekcja administracyjno ? finansowa 2. Sekcja planowania i utrzymania zaplecza 3. Sekcja techniczno ? transportowa w Krępie obejmująca zasięgiem gminy: Łowicz, Bielawy, Zduny, Domaniewice, Chąśno, Kocierzew, Kiernozia, Nieborów, Łyszkowice IV. Zakres działania kierownictwa PZDiT komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy § 9 1. Dyrektor sprawuje osobiście nadzór nad działalnością PZDiT nadzorując osobiście pracę na stanowiskach pracy bezpośrednio sobie podporządkowanych, a w szczególności nad: 1) organizacją wewnętrzną PZDiT, 2) wydawaniem decyzji, zarządzeń, pism ogólnych, wytycznych i innych stanowiących akty prawne, 3) polityką płac i zatrudnień w jednostce, 4) odpowiedzialność za prowadzenie gospodarkie finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, 5) dyscypliną pracy, 6) podpisywaniem sprawozdań sporządzonych przez PZDiT, 7) likwidacją środków trwałych, 8) powoływaniem komisji do odbioru wykonanych robót, 9) zatwierdzaniem organizacji ruchu na drogach powiatowych i gminnych, 10) administrowaniem budynkami i lokalami PZDiT. 2. Dyrektor ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w całym PZDiT. § 10 Zastępca Dyrektora podejmuje decyzje w sprawach: 1) przygotowania i wykonywania w ramach przyznanych środków budżetowych oraz zleceń obcych robót dotyczących utrzymania i ochrony dróg i obiektów mostowych na terenach objętych zakresem działania Zarządu Dróg, 2) programowanie i opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej i jej modernizacji ze względu na potrzeby ruchu, 3) nadzoru związanego z ruchem na drogach będącym w terytorialnym zasięgu działania Powiatowego Zarządu Dróg i Transportu, 4) związanych z prowadzeniem akcji zimowej zapewniającej przejezdność dróg, 5) odbioru robót drogowych i mostowych wraz z urządzeniami, 6) rozstrzygnięć technicznych i wdrażanie postępu, 7) przygotowanie wspólnie z powołaną Komisją wniosków dotyczących zmiany organizacji ruchu, 8) zlecenie robót utrzymaniowych w zakresie zatwierdzonego planu techniczno-ekonomicznego na sieci drogowej i nadzorowanie prawidłowości ich wykonania, 9) dokonywania odbioru robót przetargowych, 10) prowadzenie spraw związanych z gospodarką środkami technicznymi ( środki transportu, sprzęt itp. ) będącymi w gestii Zarządu Dróg w tym w Sekcji techniczno ? transportowej, 11) prowadzenia spraw związanych z planowaniem i zakupami niezbędnych środków transportowych, sprzętu i materiałów, prowadzenie całokształtu spraw dotyczących budynków i zaplecza, 12) nadzór nad samochodami służbowymi ? dyspozycje, rozliczenie, koordynacja wykonywania napraw, kontrola zużycia paliwa i ogumienia. § 11 Zadania Sekcji administracyjno ? finansowej: 1. Do obowiązków Głównego Księgowego należy: 1) opracowywanie zbiorczych planów finansowych w zakresie budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg, obiektów mostowych, 2) sporządzanie określonych sprawozdań finansowych, 3) sporządzanie wniosków na środki finansowe PZDiT, 4) całokształt obsługi finansowo ? księgowej, wszelkich rozliczeń zgodnie z obowiązującym przepisem oraz instrukcjami GUS i Zarządu Powiatu, 5) prowadzenie ewidencji inwentarzowej środków trwałych, pozostałych środków trwałych oraz drobnego sprzętu i ewidencji drobnego wyposażenia w ewidencji ilości, 6) prowadzenie ewidencji posiadanych środków, 7) sporządzanie planów finansowych dla dróg powiatowych, 8) prowadzenie operacji bankowych, 9) współpraca z ZUS oraz sporządzanie deklaracji skarbowych, 10) sporządzanie zapotrzebowania na środki budżetowe dla PZDiT, 11) sporządzanie sprawozdań finansowych według zasad i terminów określonych w przepisach, i instrukcjach GUS dla urzędów statystycznych i Zarządu Powiatu 12) bieżące rozliczanie środków budżetowych otrzymanych na bieżącą działalność PZDiT, utrzymywanie dróg powiatowych oraz na zadania i zakupy inwestycyjne, 13) prowadzenie ewidencji finansowo ? księgowej, 14) uzgadnianie i rozliczanie należności oraz zobowiązań z kontrahentami, 15) wycena składników majątkowych w arkuszach spisu z natury oraz sporządzanie zestawień zbiorczych, 16) księgowanie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz naliczanie należnych odpisów, 17) wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora PZDiT. 2. Do zadań Specjalisty ds. kadrowo ? płacowych i administracyjnych: 1) załatwianie całokształtu spraw związanych z angażowaniem, zwalnianiem i przenoszeniem pracowników PZDiT, 2) wydawanie zaświadczeń dotyczących stosunku pracy, świadectw pracy i opinii, 3) prowadzanie rejestrów pracowników oraz ewidencji wydanych im zaświadczeń, świadectw, opinii, zwolnień lekarskich, czasu pracy, 4) załatwianie formalności oraz kompletowanie dokumentacji dotyczące emerytur i rent pracowników, 5) ustalanie uprawnień do nagród jubileuszowych, dodatków stażowych, podstawy wymiaru urlopów, 6) wystawianie delegacji i prowadzenie ich ewidencji, 7) prowadzenie i aktualizacja kartoteki osobowej pracowników, 8) wydawanie książeczek ubezpieczeniowych, 9) załatwianie spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji pracowników, 10) obsługa sekretariatu, 11) sporządzanie listy płac i innych list płatniczych oraz wynagrodzeń dla pracowników PZDiT, 12) prowadzenie kasy i bieżące sporządzanie raportów kasowych, 13) prowadzenie kart paliwowych i ich sprawdzanie, 14) zaopatrywanie w materiały biurowe, 15) obsługa ZFŚS, 16) wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora PZDiT. 3. Do zadań Specjalisty ds. zamówień publicznych i administracji: 1) przygotowywanie postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych dla zadań w zakresie utrzymania budowy dróg i mostów oraz innych urządzeń w pasie drogowym, 2) prowadzenie przetargów, 3) archiwizowanie materiałów przetargowych, 4) gromadzenie i przestrzeganie obowiązujących przepisów dotyczących tej problematyki, 5) analizowanie kształtowania się cen w regionie, 6) przygotowywanie umów pod względem ich zgodności z wynikami postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych, 7) koordynacja oraz udział w opracowywaniu Planów Lokalnych Rozwoju Powiatu Łowickiego, 8) opracowywanie informacji z zakresu działalności Powiatowego Zarządu Dróg i Transportu, 9) sprawy biurowo administracyjne, 10) wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora PZDiT. § 12 1. Do zadań Sekcji planowania i utrzymania zaplecza należy: 1) opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej, 2) sporządzanie projektów planów finansowania budowy utrzymania i odnowy dróg oraz obiektów mostowych, 3) prowadzenie spraw związanych z pełnieniem funkcji inwestora, 4) opracowywanie planów i potrzeb w zakresie budowy, odbudowy i utrzymania dróg i obiektów mostowych, 5) koordynowanie robót w pasie drogowym przez służbę drogową i obcych wykonawców, 6) opracowywanie planów rocznych i wieloletnich na roboty drogowo ? mostowe, 7) opracowywaniem wytycznych i przygotowaniu dokumentacji projektowo ? kosztorysowej, 8) przygotowanie wniosków na dofinansowanie ze środków UE i środków pozabudżetowych zadań statutowych, 9) sporządzanie analiz informacyjnych, odpowiedzi na wnioski i zapytanie, 10) prowadzenie ewidencji dróg i obiektów mostowych oraz wykazów i ksiąg obiektów mostowych, a także gromadzenie danych technicznych i eksploatacyjnych dróg i mostów, 11) prowadzenie spraw związanych z prawidłowym zagospodarowaniem pasa drogowego, przygotowywanie zezwoleń w formie decyzji, na zajęcie pasa drogowego oraz prowadzenie robót w pasie drogowym na przejazdy po drogach publicznych pojazdów z ładunkiem lub ładunku o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających wielkości określone w odrębnych przepisach, na wycinkę drzew. 12) prowadzenie okresowych kontroli dróg i obiektów mostowych, zbieranie informacji, czuwanie nad stanem technicznym dróg, obiektów mostowych i przepustów, zabezpieczanie sprawności komunikacyjnej oraz informowanie w tym zakresie Zarządu Powiatu, 13) planowanie i koordynacja zimowego utrzymania dróg, 14) organizowanie przetargów na roboty drogowo- mostowe oraz przygotowywanie umów z wykonawcami robót związanych z przetargami, 15) okresowe pomiary ruchu drogowego, 16) opracowywanie projektów oznakowania pionowego i poziomego dla potrzeb PZDiT w Łowiczu, 17) uzgadnianie projektów czasowej i stałej organizacji ruchu, 18) prace związane z wprowadzaniem ograniczeń bądź zamykaniem dróg i drogowych obiektów mostowych dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia, 19) prowadzenie spraw związanych z gospodarką gruntami i nieruchomościami - we współpracy z wydziałem Geodezji, Katastru i Nieruchomości, 20) nadzór nad realizacją bieżących zadań Sekcji techniczno ? transportowej, 21) zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych prowadzenie we współpracy ze stanowiskiem ds. zamówień publicznych przetargów z zakresu bieżącego utrzymania dróg i obiektów mostowych, remontów i budowy dróg, remontów obiektów mostowych, a także robót drogowych i mostowych o charakterze inwestycyjnym i zawieranie umów, 22) prace związane z windykacją należności wynikających z wydawanych przez Powiatowy Zarząd Dróg i Transportu w Łowiczu wniosków i decyzji oraz naliczanie stosownych kar, 23) wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora PZDiT. 2. Do obowiązków kierownika Sekcji planowania i utrzymania zaplecza należy: 1) udzielanie wytycznych i koordynacja prac wewnątrz Sekcji planowania i utrzymania zaplecza, 2) odpowiedzialność za całokształt działalności Sekcji planowania i utrzymania zaplecza, 3) wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora PZDiT. 3. Pracą Sekcji planowania i utrzymania zaplecza nadzoruje Kierownik, który jest zwierzchnikiem wszystkich pracowników zatrudnionych w Sekcji planowania i utrzymania zaplecza. § 13 1. Do zakresu działania Sekcji techniczno ? transportowej należy: 1) nadzór i kontrola przestrzegania przepisów porządkowych na drogach i mostach w szczególności w zakresie składowania materiałów i umieszczania urządzeń obcych w pasie drogowych dopuszczalnych nacisków na oś masy nośności (przy współudziale policji), kontrolowanie zgodności uzgodnień lokalizacji obiektów telekomunikacyjnych, energetycznych itp. w stosunku do dróg oraz informowanie o naruszeniach Dyrektora PZDiT, 2) dokumentowanie naruszeń pasa drogowego, wprowadzanie na polecenie Dyrektora PZDiT ograniczeń ruchu, kontrolowanie obiektów przydrożnych, 3) interwencyjne uzupełnianie oznakowania dróg i mostów, doraźne uzupełnianie ubytków w nawierzchniach dróg lub ich naprawa, doraźne naprawy uszkodzeń poboczy, skarp, nasypów, 4) wykonywanie robót utrzymaniowych, konserwacyjnych zabezpieczających bezpieczeństwo ruchu, trwałość urządzeń i obiektów oraz estetykę pasa drogowego, robót zabezpieczających podczas awarii mostów i przepustów, 5) usuwanie z korony dróg i poboczy przeszkód zagrażających bezpieczeństwu i zanieczyszczeń, 6) kierowanie robotami zimowego i letniego utrzymania dróg i mostów w zakresie określonym przez Dyrektora PZDiT, 7) utrzymywanie urządzeń drogowych m.in. znaków, parkingów, miejsc postojowych oraz zieleni przydrożnej w zakresie robót interwencyjnych, 8) prowadzenie prac interwencyjnych na drogach, obiektach mostowych i przepustach, 9) konserwacja bieżąca mostów, 10) wykonywanie drobnych remontów obiektów budowlanych PZDiT, 11) utrzymywanie we właściwym stanie środków transportowych i sprzętowych użytkowanych przez Sekcję techniczno - transportową, 12) objazdy dróg i kontrola dróg, mostów i przepustów, udział w ich przeglądach okresowych, 13) dokonywanie przeglądów bieżących mostów i przepustów, 14) prowadzenie gospodarki materiałowo ? magazynowej przy ścisłej współpracy z Dyrektorem PZDiT, 15) wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora PZDiT. 2. Do obowiązków kierownika Sekcji techniczno - transportowej: 1) reprezentowanie Powiatowego Zarządu Dróg i Transportu w Łowiczu wobec użytkowników dróg oraz obcych wykonawców robót prowadzonych w obrębie pasa drogowego i na terenie przyległym, 2) udzielanie wytycznych i koordynacja prac wewnątrz Sekcji techniczno ? transportowej, 3) bezpośredni nadzór nad brygadami roboczymi Sekcji techniczno ? transportowej, 4) odpowiedzialność za całokształt działalności Sekcji techniczno ? transportowej, 5) dokonywanie systematycznych objazdów dróg w obrębie Sekcji techniczno ? transportowej dla oceny dróg, urządzeń drogowych, obiektów mostowych, budowli oraz prowadzenie ich okresowych przeglądów i oględzin, 6) zapewnienie na prowadzonych przez Sekcję techniczno ? transportową robotach odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny pracy i p. poż., 7) organizowanie i prowadzenie robót przy zimowym utrzymaniu dróg w zakresie określonym przez Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg i Transportu w Łowiczu, 8) wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg i Transportu w Łowiczu. 3. Pracę Sekcji techniczno ? transportowej w Krępie nadzoruje Kierownik, który jest zwierzchnikiem wszystkich pracowników zatrudnionych w Sekcji techniczno ? transportowej. 4. W razie nieobecności Kierownika Sekcji techniczno ? transportowej zastępstwo pełni osoba wyznaczona przez Dyrektora PZDiT. V. postanowienia końcowe: § 14 Nieprzestrzeganie postanowień niniejszego Regulaminu stanowi naruszenie dyscypliny pracy. § 15 Regulamin organizacyjny uchwala oraz zmiany dokonuje Zarząd Powiatu Łowickiego. § 16 Wykaz komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy oraz sposób ich wzajemnego powiązania określa schemat organizacyjny stanowiący załącznik do Regulaminu. |